PRIMERA SESSIÓ FORMATIVA PELS ALUMNES GARROTXINS

Dissabte 10 de novembre es va portar a terme la primera formació grupal entorn a la comunicació pels alumnes de La Garrotxa becats per la Fundació Impulsa. Aquesta sessió es va portar a terme a l’edifici de la FES (Fundació d’Estudis Superiors d’Olot). Aquesta és la primera de quatre sessions formatives que rebran els 18 alumnes de la Garrotxa becats durant el curs acadèmic 2018-2019.

La matinal va consistir en un treball holístic entorn a la comunicació. Sota la premissa d’estimular la parla i la comunicació verbal i no verbal entre els membres del grup, es van portar a terme quatre dinàmiques que van fer evolucionar la comunicació i confiança entre els alumnes.

Després d’una breu introducció a la sessió de la mà de la formadora Núria Ramos de Ranura, la primera dinàmica va consistir en una presentació en parelles. A continuació, cada alumne/a va presentar la seva parella davant del grup i es van recollir les sensacions i idees de què parlin d’un mateix davant del grup sense tenir veu pròpia, a partir d’una breu presentació i sense conèixer al presentador.

A continuació, es va portar a terme la segona dinàmica entorn al llenguatge no verba. Quatre voluntaris van posar-se drets davant els companys amb la premissa de Ramos: intentar no comunicar res, mostrar-se el màxim neutres possibles. La resta de companys de l’aula havien d’endevinar què passava als quatre voluntaris. Mitjançant aquest exercici els alumnes garrotxins van tenir l’oportunitat de conèixer la importància de l’expressió no verbal, la impossibilitat de no comunicar res mitjançant aquesta i la facilitat d’interpretació i judicis que permeten els gestos.

IMG_0969

La tercera dinàmica va consistir en viure una història a través de diversos punts de vista. Es van realitzar cinc grups que cada un tenia una història diferent. Es va demanar quina opinió tenien del protagonista en funció de la historia. Seguidament es va llegir la història des del punt de vista del protagonista: els becats de la Fundació Impulsa van ressaltar la importància de saber explicar i comunicar què és el que et passa i l’esforç que s’ha de fer per no jutjar a les persones sense saber, primerament, quina és la seva versió dels fets.

La quarta i última dinàmica, es va portar a terme amb la participació de cinc voluntaris que van sortir de l’aula. Ramos va llegir una notícia a un dels voluntaris i, aquest, va transmetre la informació que havia captat; i així successivament. Un cop acabada la ronda entre els voluntaris, es va tornar a llegir la notícia. Els alumnes de l’aula van recollir les conclusions de l’exercici: a mesura que una història es va explicant es va perdent i ometent informació, hi ha una distorsió de la informació molt important en funció de quins són els conceptes que més han cridat l’atenció al receptor; per tant, els alumnes van comprendre que és molt important anar a la primera font per verificar els fets.

Finalment, com a tancament, els alumnes van compartir les idees mes importants de la sessió: per  parelles es van explicar mútuament què és el que més els havia agradat del taller i quin és l’aspecte que els resultava més difícil entorna la comunicació. La parella havia de practicar l’escolta activa fent un retorn de com s’havia sentit durant l’explicació només amb una paraula. El resultat de la sessió va ser un treball basat en l’expressió, l’observació, l’escolta activa  provocant l’associació d’idees i localització del dubte, l’estímul del pensament crític, el reconeixement del significat de la paraula, la col·laboració amb el grup i l’acord i expressió d’idees pròpies dins d’aquest.

PHOTO-2018-11-10-09-54-03